Page 91 - EnterDC ONLINE
P. 91

ZÁBAVA: URBEX - ZAPOMENUTÁ MÍSTA

                                                jsou ploty, rozpadající se budovy, bezpečnostní
                                                kamery nebo ochranky.

                                                Motivací pro urban exploration je několik.
                                                Někteří vyhledávají opuštěné budovy
                                                a továrny se zbytky strojů. Jiní se zajímají
                                                o infrastrukturu, tedy hlavně mosty a tunely,
                                                nebo se prostě vydávají na místa, která nejsou
                                                snadno přístupná či poskytují zajímavý výhled.

                                                Urban exploration sám má jedno nepsané
                                                pravidlo, jímž je „neodnášej nic než fotky, ne-
                                                nechávej nic než stopy“.

URBEX=URBAN EXPLORATION                         LUSTRY PRO SULTÁNA                               ZÁBAVA & STYL
Jedná se o poznávání měst, továren či jiných    Naší první urbexovou zastávkou je bývalá
objektů, které vznikly lidskou činností. Nejde  továrna firmy Elias Palme & Co. v Kame-
přitom o muzea či snadno přístupné ob-          nickém Šenově, která byla založena v roce
jekty, ale naopak o objekty, které lidé běžně   1849. Od počátku se zaměřovala na výrobu
nemohou vidět. Ve většině případů je urban      přepychových svítidel. Kromě kreativní tvorby
exploration nebezpečný a ilegální, protože      nových návrhů se Palme specializoval také
průzkumníci musí překonávat překážky, jako      na věrné kopie historických originálů, což
                                                vyžadovalo podrobné studium originálních
                                                svítidel ze zámku Versailles a Fontainebleau.
                                                Firma od pařížských sléváren odkoupila staré
                                                technologie “surového lití” korunových lustrů
                                                a sama se podílela na vývoji různorodých
                                                skleněných zdobných a nosných článků
                                                a kovových součástí nezbytných pro spojení
                                                a funkci svítidla. Úspěch Eliase Palmeho
                                                spočíval v dokonalé organizaci práce a har-
                                                monizaci činnosti sklářů a pasířů tak, že bylo
                                                možné nejen urychleně zvyšovat produkci,
                                                nýbrž díky promyšlené konstruktérské práci
                                                rovněž přijímat vysoce náročné zakázky.
                                                Zvyšování produkce se však nikdy neodra-
                                                zilo ve snížení kvality, nejvyšším obchodním
                                                principem firmy totiž byla zásada “Dělat jen
                                                tolik, aby se vše dalo udělat přesně a osobně
                                                přehlédnout a zkontrolovat”. Firma se brzy
                                                etablovala jako osvědčený výrobce luxusních

                                                                                                 91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96