Page 17 - EnterDC ONLINE
P. 17
DIVADLO: UPOUTÁVKA NA PŘEDSTAVENÍ
vraha, děs člověka, který právě zabil – snaží pozoruhodné kvality spojené s dramatičností. DIVADLO
se Vávru křísit, pak jeho tělo schovat, aby Režisérka měla pro své řešení ovšem herečku
nakonec přijala neodvolatelnou pravdu, že schopnou sílu této dramatičnosti provést. Pavla
dokonáno jest. Podání Vávrovy smrti bylo Gajdošíková začíná jako mladičká dívenka,
natolik výrazné, že po skončení hry mnohý poskakující občas jako nezvedené mládě, které
divák pocítil zachvění paradoxního pocitu si neví se sebou rady, a prožívající nejen svou
překvapení, že Dušan Urban vůbec vstal. první lásku, ale i trochu dětinské, leč láskyplné
Kateřina Lužná / Protimluv / květen 2018 vztahy s otcem. Do tohoto šťastného věku
vstoupí první osudové rozhodnutí o sňatku, jež
učiní Lízal s Vávrou. Maryša Pavly Gajdošíkové
se mu – jak velí příběh – vzpírá, ale nakonec se
podvolí tlaku a přijme další rozhodnutí, o němž
však od počátku ví, že přinese jen utrpení.
Alois Mrštík, Vilém Mrštík: Maryša
Autor je teatrolog
Jan Cisař / Lidové noviny / 18. dubna 2018
Nejklasičtější klasika Černobílá maryša nečernobíle aneb co
Inscenaci Maryši ostravského Divadla Petra s klasikou dnes?
Bezruče předcházela před jejím pražským Bezruči jsou divadlo, které se zaměřuje
hostováním dobrá pověst a vyprodané především na mladší publikum, dá se tedy
představení v Divadle v Celetné potvrdilo, očekávat, že někteří jeho diváci se s touto
že právem. Režisérka a umělecká vedoucí hrou setkají na jevišti poprvé. Ostravská
souboru Janka Ryšánek Schmiedtová se opřela Maryša ovšem není školní inscenace, která
o lineární, přímočarý, logicky po sobě jdoucí má mít především osvětovou funkci. Naopak,
příběh této hry, který známe jako vyprávění
o nešťastně provdané dívce, která otrávila
nenáviděného muže kávou. Tento příběh
svou emotivností stále přitahuje, trvale láká
k inscenování. Ale málokdy se také chápe
jako vynikající, v české tvorbě divadelních her
skoro ojedinělá dramatická hodnota, jež nabízí
17